• Lentosotakoulun kilta

Uusi puheenjohtaja esittäytyy

Written by LSK on . Posted in TIEDOTTEET, UUTISSIVU

Killan uusi puheenjohtaja Tapani Terämaa

vas Tapani Terämaa oik Pekka Kanninen

Tapani Terämaa (vas.) valittiin vuosikokouksessa 25.5.2013 killan uudeksi puheenjohtajaksi, kun Pekka Kanninen (oik.) oli ilmoittanut luopuvansa puheenjohtajuudesta 18 vuoden rupeaman jälkeen.

Tapani Terämaa on Oulun poikia. Hän kirjoitti ylioppilaaksi Merikosken Yhteislyseossa 1960 ja palveli Kauhavalla Lentoupseerikurssi 33:n oppilaana 1961 – 62. Tämän jälkeen seurasi kadettikoulu 1962 – 65. Ensimmäisenä palveluspaikkana oli Satakunnan Lennoston Hävittäjälentolaivue 21 Porissa.

Vuonna 1967 Tapani siirtyi Finnairin palvelukseen ja aloitti vuoden mittaisen Perämieskurssin no 2 Helsinki-Vantaan lentoasemalla. Kyseessä oli viimeinen kurssi, joka sai koulutuksen legendaarisella DC-3 konetyypillä. Vuonna 1968 hän siirtyi perämieheksi Convair 340/440 konetyyppiin. Pian seurasi kuitenkin Douglas DC-8 konetyypin simulaattorikoulutus USA:n Coloradossa sijaitsevassa Denverissä ja työ DC-8:n Second Officerina vuosina 1969 – 70.

Eastern Airline Training Centerissä Miamissa (Florida, USA) suoritetun DC-9 kurssin jälkeen alkoi lentäminen DC-9-10 konetyypin perämiehenä ja vuosina 1973 – 75 kapteenina. Tähän vaiheeseen liittyi mielenkiintoinen ensimmäinen MD-11 konetyypillä suoritettu lento Sri Lankan Colomboon. Kyseessä oli myös valtava mediatapahtuma. Vuodet 1975 – 82 kuluivat DC-8 FO konetyypin ensimmäisenä perämiehenä ja kapteenina. Tähän vaiheeseen liittyi mieleenpainuvia kokemuksia, kun reittilentojen lisäksi suoritettiin ns. pyhiinvaelluslentoja Indonesiasta, Nigeriasta ja Sudanista Saudi Arabian Jeddaan. Yllätys koettiin, kun matkustajat pyrkivät valmistamaan ruokansa sprii-keittimillä matkustamon keskikäytävällä. Pyhiinvaelluslentoja lennettiin myös Malesian Kuala Lumpurista Jeddaan. Rahtiversioon muutetulla koneella kuljettiin kerran lasti ravihevosia Uudesta Seelannista Hawaijille. Hevosille oli rakennettu koneeseen omat pilttuut.

Vuodet 1983 – 91 kuluivat DC-10 konetyypin kapteenina sekä reitti- ja turvakouluttajana. Tällöin suoritettiin paljon pitkiä lentoja kuten esimerkiksi Helsingistä Tokioon pohjoisnavan yli, jolloin lentoajaksi tuli noin 16 tuntia. Vuodet 1992 – 98 kuluivat MD-11 konetyypin kapteenina.

Tapanin matkustajina ovat olleet ulkomaan lennoilla mm. presidentit Urho Kekkonen, Mauno Koivisto ja Martti Ahtisaari. Reitillä New York – Amsterdam ja päinvastoin matkustajana oli usein myös aito Tarzan eli Johnny Weissmuller. Aina saavuttaessa Amsterdamiin Tarzanille ojennettiin lentoasemalla lahjaksi apinamaskotti.